höstlängtan

en sommar som lider mot sitt slut. en sommar som övergår till höst. en underbar sommar som övergår till en helt underbar årstid.
rönnbären är röda på träden och jag väntar på att även bladen ska skifta färg. jag väntar på att dagarna ska bli gråmulna och regniga. på att jag får krypa upp i soffan med en bok, en kopp te, en stor varm tröja och sockor på mig. jag väntar på de där underbara höstdagarna när solen är framme och fortfarande värmer. när jag får gå i skog och mark och andas in alla underbara dofter. när jag får springa på blöta barr. när jag får gå på second hand och leta efter stora stickade tröjor.
när kramen från en underbar vän värmer hela dagen mot kylan. när man får hålla hand i vantarna.

det har varit en sommar att minnas. en sommar full med bad, värme och glädje. det är egentligen ett tag kvar på sommaren, men imorgon sätter jag mig i bänken för att bli skyddsvakt. min sommar är slut nu.
jag älskar sommaren, jag älskar att barfota gå genom gräset. att värma mig i solen efter ett kallt dopp. att grilla medan solen sakta går ner över sjön. att irriteras över myggornas jakt efter blod. att behöva vifta bort getingarna som vill åt saften..

jag är ett sommarbarn, men det är på hösten jag får vara mig själv. det är på hösten jag verkligen får känna att jag lever. det är när jag får andas in den friska höstluften som jag trivs som bäst.
på sommaren får jag ge utlopp för min energi utan att någon tittar snett på mig. alla är ju glada och fulla av energi på sommaren? men det är hösten som ger mig energi. jag laddar upp min energi i lugn och ro på hösten, för att klara ett helt år. men egna tankar, tystheten i skogen och varma tekoppar när man kommer in. på så sätt vill jag ladda upp min energi nu. jag känner att den börjar att ta slut. jag börjar sakta med säkert att koppla bort mycket att vardagen. jag börjar tänka mer och mer, som alltid i slutet av sommaren.
jag vill ta det lugnare samtidigt som jag inte finner någon ro när jag sitter still för länge. hösten ger mig ro till att varva ner, till att kunna sitta still i timmar och bara ägna mig åt mina tankar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0