livsval

som tore själv skrev nedan. han hjälpte mig att fixa grejen. att lägga in klipp från youtube kukade nämligen ur och jag orkade inte ta tag i det själv. så tack tore.

i övrigt så vet jag att ingen fattar vad vi två håller på med i dagsläget. jag vet det knappt själv.
jag har panik över mitt liv, vad jag ska göra och hur jag ska hinna med allt innan jag blir för gammal. jag försöker att bromsa in mig själv och inse att jag bara är 20. att jag har hela livet framför mig och inte behöver stressa ett dugg. det går bra vissa dagar och andra går det inte alls.
just nu är det en "det-går-inte-alls"-period och det var något jag försökte förklara för tore. det blev kanske mest bara knas och trassligt. helt plötsligt så är facebook-statusen ändrad och då bryter alla ut i panik och måste kommentera. nu är den bytt tillbaka igen, eller ja. den ska bli. jag klickade på fel knapp och tore måste fixa biffen moreless.
att facebook får alla att bli så jävla hysteriska för allt gör att jag har tröttnat på det, faktiskt. jag struntar hellre i att kolla min facebook om dagarna och går ovetandes om allt internet-skvaller ett tag. sätter mig hellre med en bok och en god kopp te om kvällarna.

om jag för ett tag bortser från det faktumet att jag inte har en aning om vad jag vill alls, vad jag ska göra nu när min anställning på OKG är slut och vad jag ska göra i framtiden. om jag gör rätt som väljer att dra mig neråt till malmö till hösten för att placera mig där i tre år och plugga idrottsvetenskap osv så finns det saker som jag trivs fruktansvärt bra med.
detta är i stora drag min livsstil i dagsläget. min träning, min kost och min hälsa.

för fyra år sedan så vägde jag mer än vad jag gör nu. det var i stora drag enbart muskler. jag sprang nästan varje dag, höll på i stallet minst fyra dagar i veckan och utöver det så hade jag en ridlektion i veckan. jag tränade som en tokig, mådde rätt bra men blev sjuk mest hela tiden. helgerna gick åt till att festa i allt för stor utsträckning och det gjorde att jag kände mig vuxen och häftig. blaha!
att bli vuxen är inget man blir med en viss ålder, det kommer med en viss insikt och jag skulle vilja säga att det kommer med en självinsikt. att veta vad som är bra för en själv, att kunna göra rätt val för att ha en så pass bra hälsa som möjligt och kunna stå på egna ben även vid fel val, det är nog att bli vuxen.
på fyra år så har jag inte bara insett att jag inte alls gillar alkohol i den utsträckningen utan jag har även lyckas sluta med att dricka i den utsträckningen. vissa gånger hade det varit bra mycket lättare att köpa en flaska brännvin special och glömma allt. men jag väljer hellre att ta mig till en trevlig pub och dricka två, kanske tre öl i bra sällskap och bara ha det mysigt en hel kväll istället för att bli fullast och spy i närmsta buske först av alla.
jag tänker försöka låta bli att gnälla på folk som ser ett nöje i det, det är nämligen helt upp till var och en. man ska göra det man själv mår bra av och blir glad av. men jag blir inte glad av att göra så.
jag mår som bäst när jag får motionera min egen kropp. en lugn joggingtur, en hård intervallträning, ett styrketräningspass eller en lång mysig promenad. det kvittar i stort sätt vad det är. jag mår allra bäst när jag får röra på mig helt enkelt.
idag vet jag mycket mer om träning än vad jag gjorde för ett år sedan. jag tränar inte längre för att gå ner i vikt så mycket som möjligt, utan för att jag tycker det är roligt och för att det får mig att må bra. detta i kombination med att jag idag vet mycket, mycket mer om kosten gör att jag blir slankare och får mer muskler hela tiden. jag ser hälsosammare ut och jag mår bättre och bättre.
jag festar till det rejälare ibland, jag kedjeröker som en tok ibland och jag gör till och från val som inte alls kanske går hand i hand med min träning och mina tankar. men min hälsa är idag bättre än någonsin tidigare, och även att jag inte lyckas få rätsida på en enda tanke i mitt huvud just nu så lyckas jag tack vara träningen ta mig framåt och le lite mer för varje dag som går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0